مفهوم الحوار بين الأديان وموقف الإسلام منه

The Concept Of Dialogue Between Religions And The Position Of Islam

  • Mohamed Mihlar Abdul Muthaliff Senior Lecturer
Keywords: Da'wah, Interfaith, Dialogue, Peaceful, Tolerance

Abstract

The concept of interfaith dialogue is an important issue in the views of various religions in the contemporary world. Interfaith dialogue is the mutual conversation and communication between the people of religions to discuss the current and pressing issues. The purpose of this paper is to explore the position of Islam on interreligious dialogue in order to engage in dialogue, religious tolerance and harmony with people of other religions in order to achieve the true manifestation of peace and fraternity in diversity and respect for each other's rights on the basis of humanity. Accordingly, the paper focuses on the Islamic principles of interfaith dialogue and its methods, and the analysis of its two main sections: dialogue in worldly affairs and dialogue in religious affairs, and the various forms of Islamic legal provisions. Thus, the study attempts to explore the Qur'anic verses in the dialogue by analyzing them and setting their goals, based on the analytical and the inductive methods to answer the central problems of the Western concept of dialogue between religions and cultures. The study concludes with a series of results, the most important of which is that dialogue between religions in the sense of dawah that is one of the greatest Islamic goals.


ملخص البحث
مفهوم الحوار بين الأديان من الضروريات الملحة بالنظر الى مختلف مظاهر التطرف الديني التي اصبحت متفشية في مختلف الديانات فى العالم المعاصر.ويقصد بحوار الأديان مجموع اللقاءات الحوارية والتواصلية بين أهل الديانات لمناقشة العديد من القضايا الراهنة والملحة. وتهدف هذه الورقة إلى استكشاف موقف الإسلام من الحوار بين الأديان وذلك للمشاركة في الحوار والتسامح الديني والانسجام مع الناس من الأديان الأخرى من أجل تحقيق مظهر الحقيقي للسلام والأخوة في التنوع واحترام حقوق بعضهم البعض على أساس من الإنسانية المشتركة. وبالتالي، تركز الورقة على المبادئ الإسلامية للحوار بين الأديان ومناهجه وأساليبه ثمّ تحليل القسمين الأساسيين له وهما الحوار في الشؤون الدنيوية والحوار في الشؤون الدينية مع بيان الأشكال العديدة للحوار مع أهدافها المختلفة و أحكامها الشرعية الإسلامية. وبهذا فإن الدراسة تحاول استنطاق الآيات القرآنية فى الحوار من خلال تحليلها والوقوف على مقاصدها، اعتمادا على المنهج التحليلي والمنهج الاستقرائي للإجابة على الإشكالية المحورية للمفهوم الغربي للحوار بين الأديان والثقافات. وتختم الدراسة بمجموعة من النتائج ومن أبرزها إن الحوار بين الأديان بمعنى الدعوة إلى الله تعالى من أعظم الأهداف الإسلامية و هو هدف شرعي مطلوب.

Author Biography

Mohamed Mihlar Abdul Muthaliff, Senior Lecturer

Faculty of Leadership and Management, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)

Published
2019-02-04
How to Cite
Abdul Muthaliff, M. M. (2019). مفهوم الحوار بين الأديان وموقف الإسلام منه. Al-Qanatir: International Journal of Islamic Studies, 13(2). Retrieved from http://al-qanatir.com/index.php/qanatir/article/view/148